fredag 9 mars 2012

Änglagardin lite kortare

Jag har virkat änglagardinen men jag har kortat ned mönstret lite och så här blev den

Tyvärr kom inte översta raden med för min scanner ville inte så jag fick inte plats med hela bilden men det ska vara en rad med kryss hela raden där de halva kryssen syns.


Jag har virkat i beigefärgat 12/3 garn 200 grams härvan garn räckte till tre uddar men det fattades 3½ varv Så jag fick skarva lite =)

Här kommer mönstret

Börja med att skriva ut bilden

De små blommorna överst i 3 rader är ett återkommande mönster om 9 varv.

Du får se till att när du börjar på nästa båge att du inte gå enbart från varv 1 på mönstret för då stämmer de inte utan då får du räkna lite på mellanrummet så det fortsätter följa de 9 varven. Det är 9 tomma rutor mellan varje blomma så det borde inte vara så svårt =) Se gärna min andra änglagardin.

Sen själva mönsterdelen längst upp där man trär i gardinen sedan...

består av 2 varv som följs hela gardinen virkas enligt följande:

varv 1: 4 st, 5 lm hoppa över 5 m, 4 st, 5 lm hoppa över 5 m, 4 st.

varv 2: 4 st, 14 lm hoppa över de 5 lm + 4 st + 5 lm och virka 4 st i de föreg. v 4 st.

Hur du ökar på udden:

Virka 9 lm, 1 st i 5:e lm, 4 st i var o en av följande lm, 1 st i sista st på föreg v.

Virka sm vid minskningarna.

x =4 st

xx =7 st

xxx =10 st

Tom ruta =2 lm hoppa över 2 m, 1 st i nästa.

Varje varv som börjar med 1 st är = 3 lm

Lägg upp 225 lm

Varv 1: Virka 1 st i 4:e lm, virka 5 st till = 7 st, *2 lm hoppa över 2 m, 1 st i nästa upprepa från *fram till den första blomman osv.

Sen är det bara att fortsätta följa diagrammet.

1 kommentar:

Myggan6509 sa...

Fina saker du lägger upp!