torsdag 8 mars 2012

Rullrån




Detta recept fick jag av en jättesnäll gammal tant för ca 25 år sen. Hon hette Kerstin o det var hon som lurade mig att baka dessa så jag fick låna hennes rånjärn många gånger.


När jag var liten så hade vi två gamla bagerier där vi bodde och efter skolan fick vi ibland trasiga rån där om det blivit några under dagen men det var populärt så de var inte varje dag man lyckades. Väldigt goda var de och de hade trekantiga järn där på bageriet också men dessa har jag aldrig lyckats få tag i.


Så här gör du "mina"rullrån:

4 kkp vetemjöl

2 kkp socker

2 kkp vatten

2 kkp smält smör

3 tsk vanillinsocker

Blanda vatten, vetemjöl, vanillinsockret och socker till en slät smet.

Smält smöret och man brukar få smälta lite eftersom så de blir två koppar.

Blanda ihop allt till en slät smet som sedan ska vila i kylen över natten.

När man gräddar i järnen på spisplattan är de lite lurigt ibland innan man får till rätt temperatur men jag vet ju hur min spis fungerar så jag skrev upp de i fjol.

Du får prova dig fram vilken temp som är bra för dig.

Hetta upp järnet sen är det bara att grädda.

Dan efter är smeten lite segare än när man rörde ihop den.

Du behöver inte smörja järnet med smör under o mellan gräddningarna.

Observera att man ska bara ta 1 tsk smet o klicka mitt i järnet och kläm ihop det.

Det är smidigt att använda sig av två teskedar då smeten inte lossnar så lätt från skeden.

Vänd järnet några ggr o kika i mellan om de ser klart ut. Det går ganska fort ändå när järnet blivit varmt. Sen brukar jag använda en vanlig matkniv att "hänga" lös kakan över o fort upp på skärbrädan och rulla ihop. Det är inte lönt att lägga i ny smet o rulla sen då har kakan hårdnat. Vill du göra små korgar så lägger du fort kakan över ett lämpligt glas o veckar till det som ser bra ut.

Lycka till!

3 kommentarer:

lykketone sa...

Hej! Min mormor brukade göra såna till jul. Receptet är helt annorlunda, men jisses vad goda (och svåra att få tunna och fina). Jag har ett elektriskt järn som nu är 20-25 år gammalt. Har även en konformad trägrej med tång på. Man gör strutar med den. Min mormor var norska och i Norge heter det kromkaker. Så gott! 😋

Unknown sa...

Hej hej!Har recept som är väldigt lika som du har,o sååå goda dom är,Malins rullen har jag döpt dom till efter min moster Malin som jag fick recept av,de är snart dax o göra nu till jul,😃 ha de bra 😃

Unknown sa...

Søk krumkakejern på norske søkemotorer, så får man kjøpe flere varianter av jern.