fredag 9 mars 2012

Virkad ängelgardin

Här kommer beskrivningen på min gardin som jag ritat upp.



Den är lite lång så ni ser ju skarven i nedre delen på bilden under på udden.
(längre ned på min beskrivn.)

Börja med att skriva ut bilden och antagligen skrivs den ut på 2 sidor vilket gör att: det enklaste är att skriva ut den och passa ihop bitarna och tejpa lite. När den sen är utskriven ska bilden ligga ned och inte stå som den gör här. Den ska virkas från de liggande sidan och på så sätt förlängas med x antal bågar man vill ha genom att börja från varv 1 igen när bågen är slut.

Först ska jag också tala om att: de små blommorna överst i 3 rader är ett återkommande mönster om 9 varv. Du får se till att när du börjar på nästa båge att du inte gå enbart från varv 1 på mönstret för då stämmer de inte utan då får du räkna lite på mellanrummet så det fortsätter följa de 9 varven. Det är 9 tomma rutor mellan varje blomma så det borde inte vara så svårt =)Det går att variera med om du vill fylla på med en blomrad till.



Sen själva mönsterdelen längst upp där man trär i gardinen sedan består av 2 varv som följs hela gardinen virkas enligt följande: varv 1: 4 st, 5 lm hoppa över 5 m, 4 st, 5 lm hoppa över 5 m, 4 st.varv 2: 4 st, 14 lm hoppa över de 5 lm + 4 st + 5 lm och virka 4 st i de föreg. v 4 st.





<------Du börjar virka gardinen här (fast pilen borde pekat uppåt)


Jag gick igenom mönstret igår kväll och har lusläst det och prov virkat två varv så nu ska det stämma. Jag rundade även av lite i "spröten" så de blev lite mjukare och ändrat om lite i nederkant så man alltid gör ökningen på "rätt" ställe där. Jag hoppas nu att det inte smugit sig in något fel nu. (Jag prov virkade två varv i 12/3 tunt garn och den blev ca 60 cm långt) det får vara min egen enda virkning denna vecka ;*)...

Hur du ökar på udden:

Virka 9 lm, 1 st i 5:e lm, 4 st i var o en av följande lm, 1 st i sista st på föreg v.

Virka sm vid minskningarna.

x =4 st

xx =7 st

xxx =10 st

Tom ruta =2 lm hoppa över 2 m, 1 st i nästa.

Varje varv som börjar med 1 st är = 3 lm

Lägg upp 250 lm

Varv 1: Virka 1 st i 4:e lm, virka 5 st till = 7 st, *2 lm hoppa över 2 m, 1 st i nästa upprepa från *fram till den första blomman osv. Sen är det bara att fortsätta följa diagrammet.

1 kommentar:

Unknown sa...

Äntligen hittade jag mönster åå en fin gardinkappa jättefin