söndag 4 mars 2012

Virkade vantar



Virkade vantar

Jag har provat mig fram och detta mönster är mitt eget o det har fungerat bra. Jag hoppas du som vill prova att virka likadana själv förstår mina kråkfötter Jag har tagit av mina restgarner som är likvärdiga och virkat enligt följande:

Jag börjar alla v med 1 lm o slutar alla med 1 sm.Lägg upp 4 lm, gör en pyttering och sluta med 1 sm.

V 1: Virka 1 lm, 7 fm runt ringen, sluta med 1 sm.

V 2: 1 lm, 1 fm i samma m, sedan 2 fm i varje m v ut. = 16 fm

V 3: 1 lm, men öka sammanlagt 8 m = 24 fm.

V 4: 1 lm, fm v ut men öka sammanlagt 8 m. = 32 fm.byt färg om du vill...jag gör som så att jag virkar in stumpen direkt så behöver jag inte fästa så många trådar senare.

V 5-8: Virka 1 lm, sen 1 fm i varje m v ut. sluta med 1 sm.Fortsätt virka fm runt tills du kommer dit du vill ha din tumme så blir det ju rätt stl om du gör till dig själv. På v 29 ca har jag min tumme och när du kommer dit virkar du där tummen ska vara 9 lm o hoppas över 9 m, fortsätt med fm runt. Min vante på bilden har ca 46 v sammanlagt.

Avslutningskanten har jag virkat 1 v med fm, sen virkat: 3 lm, hoppa över 1 m, 1 fm, 3 lm, hoppa över 1 m varvet ut.

Tummen: Tag upp 1 lm runt tummen och virka sen 17 fm runt hela hålet (= 18m). Fortsätt nästa v med fm runt ca 8 - 10 v. beror på hur lång tumme du vill ha.

V 11: virka 1 lm = 1:a fm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa, varvet ut.

V 12: 1 lm = 1:a fm hoppa över varannan fm v ut.V 13: 1 lm, 1 fm v ut.

Ta av garnet o fäst trådarna.

Virka en till vante.

Inga kommentarer: