tisdag 6 mars 2012

Virkat bokmärke

Många gör så fina bokmärken men så tänkte jag komma på ett litet eget och här kommer det. Själva mönstringen jag har virkat från ett mönsterark för virkade rutor.



Så här har jag gjort...Jag visar i grönt, gult och lila =) Lägg upp 6 lm, börja i 4:e lm från nålen, virka 1 st i var lmVirka 6 lm, vänd, börja i 4:e lm från nålen.

Virka 1 st i var lm 3 ggr, 1 sm om lmb i kanten på den första stolpgruppen. Virka 3 lm + 3 st om lmb i kanten på första stolpgruppen, 6 lm, vänd*börja i 4:e lm från nålen, virka 1 st i var lm 3 ggr, 1 sm om lmb i kanten på första stolpgruppen + 3 lm + 3 st om samma lmb, 1 sm om lmb i kanten på andra stolpgruppen + 3 lm + 3 st om samma lmb, 6 lm, vänd o upprepa från * Det blir en stolpgrupp mer för varje varv.

Jag virkade 3 varv med vitt, 2 varv med rosa och 2 varv med lila i tunt garn. Sedan tog jag av garnet och fäste trådar och nu hade jag en triangel, denna vek jag ihop med den vågiga kanten och sydde ihop o så blev det ett bokmärke.

Jag virkade även ett varv med fm runt den raka kanten innan jag sydde ihop.Sorry om några bilder inte är helt klara men min kamera....Ibland går det så bra o få fina bilder sen vill den inte samma som jag vill. Jag har använt stativ också så de är inte bara fotografen som felar ;*)

Inga kommentarer: