tisdag 16 april 2013

Glasunderlägg med hjärtan


Vad gillar ni denna? satt o knåpade o knåpade igår. Har sett nåt liknande för ett tag sen men inget mönster så jag gjorde min egna variant =)


Lägg upp 6 lm o slut till en ring med 1 sm. Alla varv avslutas med en sm.
Jag har virkat i 8/4 garn med en något mindre virknål. Står bara USA på den så jag vet tyvärr inte vilket nummer.

Varv 1. 1 lm = 1:a fm, 2 fm, 3 lm, *3 fm, 3 lm* varvet ut mellan **

Varv 2. 3 lm = 1:a st, 5 st i varje hörn, 3 lm i mellan st grupp.

Varv 3. 3 lm = 1:a st, 8 st fördelat på de 5 föreg st, 3 lm, 8 st...

Varv 4. 3 lm = 1:a st, 12 st ska fördelas på föreg 8 st så här: 1 st i st, 1 st i mellan 1:a o 2:a st, 1 st i nästa, 3 lm, 6 st delat på kommande 5 st på föreg. v. 3 lm, 1 st i st, 1 st i mellan de 2 sista o 1 st i sista,
3 lm o börja om med nästa 12 st tills du är runt varvet.

Varv 5. 10 st om de 3 lm, 1 fm mellan 3:e o 4:e st på föreg. varv, 10 st om nästa lmb, 3 fm om nästa lmb mellan stolpgrupperna, då är ett hjärta klart, fortsätt v. ut.

Varv 6. Sista varvet lade jag till ett varv med 1 fm i varje, mitt i hjärtat tog jag omtag ned mitt i mellan de 6 st på föreg. varv. Du virkar en fm men låter tråden slacka lagom och drar igenom tråden.

Så här blev min när den blev klar.




2 kommentarer:

Unknown sa...

Jättefina! Sådana får man aldrig för många av.

LadyNight sa...

Så fint! Tack för mönstret :)